Virksomheder bør ikke have en facebookgruppe | Rostlog Blog

Derfor bør virksomheder ikke have en facebookgruppe

Tilføjet til: #HR management
Udgivet: 1. marts 2018

Det er meget normalt at små og mellestore virksomheder i Danmark har en lukket gruppe på Facebook, hvor der kan kommunikeres internt om stort og småt. Men vi vil lave en løsning, der kan erstatte de mange facebookgrupper. Nu vil vi fortælle lidt mere om, hvorfor.

Vi vil have de danske virksomheder væk fra facebookgrupper.

Det er først og fremmest vigtigt at understrege, at der altså ikke er tale om jeres Facebookside, hvor der kommunikeres udadtil. Det er den Facebookgruppe, som rigtig mange virksomheder bruger til at chatte, lave opslag, bytte vagter, invitere til julefrokost og meget mere. Den kan man opnå store fordele ved at droppe.

4 store fordele ved at droppe virksomhedens gruppe på Facebook

  1. Hverken medarbejderne eller cheferne behøver at blande deres private profil på Facebook sammen med deres professionelle karriere.
  2. Der er ikke langt mellem arbejdsrelateret kommunikation og private feriebilleder fra Mallorca. Nogle synes at det er helt fint, at man som chef blander sin private facebook profil sammen med arbejdsmæssige opgaver. Men der er mange, som som imod deres vilje er medlem af en gruppe, fordi der simpelthen ikke er noget alternativ, der kan sikre hurtig og effektiv kommunikation. Det alternativ vil vi skabe.

  3. Man undgår unødig spildtid på Facebook i løbet af arbejdsdagen.
  4. Hvis man ikke har noget at gøre på Facebook i første omgang, så undgår man også at ens opmærksomhed bliver afledt. Det gælder medarbejdere såvel som chefer. Facebook kan være en tidsrøver af de helt store, og det kan man undgå ved at droppe facebookgruppen.

  5. Man har en platform/ medie mindre at forholde sig til. Altså mere overskuelighed internt i virksomheden.
  6. Der er mange ting man skal forholde sig til. Uden en facebook gruppe vil der helt enkelt være et sted mindre at forholde sig til. Så hvorfor ikke samle kommunikationen med de ting, der bliver kommunikeret omkring.

  7. Man undgår at opfordre unge nye medarbejdere til at oprette en profil på Facebook fordi de skal være med i gruppen.
  8. Næsten alle er på Facebook. Mediet har vokset sig kæmpe stort de seneste år, og antallet af profiler i Danmark er stadig stigende. Men når en ny person ansættes i virksomheden, synes vi ikke at man unødigt skal tvinges til at oprette sig en profil for at kunne deltage i kommunikationen. Derfor bør man flytte kommunikationen væk fra Facebook.

Men når det så er sagt. Så er der rigtig mange, som lykkedes med at have en facebookgruppe i virksomheden, fordi det er nemt og fordi alle er på Facebook alligevel. Dem vil vi ikke skræmme væk. Vi vil bare give et opråb om, at Facebookgruppen ikke længere er nødvendig i virksomheden.


Vi er Rostlog

I starten af 2017 blev Rostlog stiftet af Magnus, Martin og Jakob. Siden da har missionen været at gøre dagligdagen lettere for både arbejdsgivere og de ansatte. Det gør vi ved at levere et nemt og overskueligt vagtplansystem.

Tilføjet til: #HR management

Skrevet af:

Jakob Lilholm

Få invitation til Rostlog